Najlepsze warsztaty Photoshopa

Ta książka to zbiór warsztatów publikowanych przez dwa lata na łamach miesięcznika Digital Foto Video, ale też... coś więcej. Książce towarzyszy płyta DVD z filmami, pokazującymi jak uzyskać każdy z prezentowanych efektów za pomocą dowolnego z popularnych programów: Photoshopa, GIMP-a oraz Paint Shopa Pro.

 

Ewa Prus
Ewa Prus, Najlepsze warsztaty Photoshopa i nie tylko

Dziewiętnaście lekcji, przedstawiających różne sposoby modyfikacji zdjęć, zostało podzielonych na trzy części. Pierwsza, nazwana „Podstawy” dotyczy nie tyle pierwszych kroków w obróbce zdjęć, co skutecznego użycia najważniejszych narzędzi – tych, z których korzysta się praktycznie przy modyfikowaniu wyglądu każdej fotografii. Warstwy, maski i operacje na kolorze to abecadło cyfrowej fotografii – nie w tym sensie, że od nauki tych rzeczy zaczynają amatorzy, lecz w tym, że są to podstawowe operacje, z których – jak z klocków – będziemy budować najróżniejsze efekty. Trzeba więc nie tylko zrozumieć jak w teorii działają te narzędzia, ale także jak je w praktyce wykorzystać – i temu poświęcona jest pierwsza część książki.

 

Świecimy i odchudzamy

Krótka, czterolekcyjna część druga poświęcona jest rozwiązywaniu typowych problemów, przed którymi stają osoby robiące zdjęcia. Jak przygotować niebanalną ramkę? Jak dodać światło do ujęcia krajobrazowego, wykonanego w ponury, pochmurny dzień? Jak usunąć zbędny zarost na portrecie mężczyzny? Największy kaliber w tej części ma warsztat pokazujący, jak wykonać radykalny retusz portretu – odchudzić osobę raczej tęgą. Zadanie jest pozornie karkołomne, jednak tak naprawdę – tylko czasochłonne. Uzyskanie dobrego efektu będzie wymagało sporo zaangażowania, cierpliwości i staranności, ale można wówczas rzeczywiście dokonać obiecywanego w tytule tego omówienia cudu – odjąć „puszystej” osobie ze dwadzieścia czy trzydzieści kilogramów. Z pewnością prędzej my uzyskamy efekt na komputerze, niż model na siłowni...

 

Część I, Maski w praktyce

Zabawa w pastisze

Ostatnia, licząca najwięcej lekcji część to zebrane warsztaty, które ukazywały się na łamach miesięcznika jako „zdjęcia w stylu...”. Idea jest prosta – bierzemy zwyczajne zdjęcie i staramy się je doprowadzić do stanu, gdy będzie przypominało kadr wycięty z filmu o charakterystycznej kolorystyce, nastrojowej gry komputerowej czy wybrany styl malarstwa. Znajdują się tutaj także wskazówki, jak naśladować wyrazisty styl uznanych fotografów: ostre portrety Andrzeja Dragana, miękkie, eteryczne pejzaże Tony'ego Sweeta czy dzieci w kwiatach Anny Geddes.

 

Oczywiście nie musimy się ograniczać do naśladownictwa i za wszelką cenę dążyć uzyskania jak największej zgodności z oryginałem. Wyuczone metody uzyskiwania określonych efektów warto traktować jako punkt wyjścia do własnych poszukiwań. Jak zresztą całą książkę i wszystkie zawarte tu informacje.

 

Część I, Selektywna zmiana koloru

16 godzin oglądania

Dla wiernych czytelników miesięcznika Digital Foto Video niewiele było dotąd nowości. Wszystkie wydrukowane w książce warsztaty ukazały się wcześniej na łamach miesięcznika. Nowości zawiera natomiast dołączona do książki płyta DVD. Znajduje się na niej ponad 16 godzin filmów instruktażowych, z czego 12 godzin zostało nakręcone specjalnie na potrzeby książki i nie było wcześniej prezentowane. Filmem instruktażowym została opatrzona każda umieszczona w książce lekcja, a nawet więcej – do każdej lekcji dołączone są trzy filmy. Jeden z nich prezentuje, jak zrealizować dane zadanie za pomocą Adobe Photoshopa, drugi – GIMP-a, a trzeci – Paint Shopa Pro. W ten sposób każdy, niezależnie od programu graficznego, którego używa, znajdzie instrukcję pozwalającą na uzyskanie założonego efektu.

 

Przygotowanie filmów dla różnych programów nie sprowadzało się do znalezienia w menu inaczej porozmieszczanych funkcji. W wielu przypadkach wymagało to opracowania od nowa całej procedury, bo nie wszystkie sposoby mieszani warstw czy filtry dostępne są w każdym z tych trzech programów lub też nie w każdym przypadku ta sama funkcja działa w ten sam sposób. Celem było oczywiście uzyskanie w każdym przypadku identycznego efektu końcowego, jednak sposoby dojścia do celu bywają różne. Jeśli więc na kartach książki widzimy procedurę opisaną na bazie Photoshopa, to możemy być pewni, że na płycie znajdziemy przepis, jak to zrobić w GIMP-ie oraz w Paint Shopie Pro (oraz oczywiście w samym Photoshopie). To samo dotyczy zamieszczonych w książce instrukcji omawiających uzyskanie efektów w GIMP-ie czy PSP – filmowe lekcje we wszystkich trzech programach są na płycie.

 

Mam nadzieję, że lektura okaże się przyjemna, a przede wszystkim owocna.

 

cena 29,90zł  20zł